اموزش کیوکوشین کاراته
کیوکوشین خوزستان
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

نکته های ریز در کیفیت کاتا

در کاتا حرکات زائدی وجود ندارد، هر حرکت وظیفه و معنای خود را داراست. در طی اجرای کاتا شخص می‌بایست از معانی حرکاتش در عین اینکه حریف فرضی خود را همه جا زیر نظر دارد (ذانشین)، آگاه باشد. زمان‌بندی صحیح هر حرکت نیز اهمیت دارد.

هنگام اجرای تکنیک‌ها (حمله‌ای و یا دفاعی)، کاراته‌کا باید روش صحیح تنفس و همزمان کردن آن‌ را با تکنیک، انتخاب کند. کیای، قدرت تکنیک را در هنگام اجرا تقویت می‌کند، و این نقطه‌ی جمع‌بندی نیروهای فیزیکی است که در آن هر مفصل و ماهیچه با هماهنگی کامل کار می‌کنند تا حداکثر قدرت ممکنه را در آن نقطه ایجاد نمایند.

هر کاتا ویژگی‌های خود را دارد. در اجرای کاتا کاراته‌کا باید سالها تحت نظر یک مربی مجرب آموزش ببیند. این برای اطمینان در اجرای صحیح تکنیک‌ها است و اینکه شاگرد در تمامی نکات ریز و حساس اجرای کاتا، درست تعلیم دیده باشد.

نهایتاً شاگرد از کاراته و روش‌های تکامل جسمی و روحی که در طول تمرینات قراردادی با آنها درگیر بود بهره‌ی مطلوب را جسته و به تکامل خواهد رسید. تمامی کاتاها با تکنیک دفاعی شروع و تقریباً تمامی آنها نیز با تکنیک دفاعی خاتمه می‌یابند.

حقیقتی که در جمله معروف استاد فوناکوشی نهفته است؛ کاراته نی‌سنته ناشی.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 دفاع شخصی 

چند اصل کلی را با ھم مرور می کنیم:

خود را با تصاویر ذھنی و خیالی از خلافکاران گول نزنید!

خود را با تصاویر ذھنی و خیالی رایج از خلافکاران گول نزنید. یعنی فکر نکنید آدمھای خلافکار حتما دارای علائم مشخصه ای ھستند؛ مثلا ھمه ی آنھا مرد، درشت ھیکل، بدترکیب و دارای خالکوبی روی بازوھایشان ھستند! مطمئن باشید خلاف کاران میتوانند ھر شکل و ظاھری داشته و از ھر طبقه اجتماعی و دارای ھر شغلی باشند.

فقط غریبه ھا ممکن است به شما آسیب برسانند؟ فراموشش کنید! حقیقت ندارد!

کسانی که ممکن است به شما آسیب برسانند ھمیشه افراد کاملا غریبه نیستند. اگر ھمواره ذھن خود را اینگونه عادت دھید و آنگاه از طرف یک آشنا در معرض خطر قرار بگیرید، آنچنان شوکه خواھید شد که عملا امکان ھچ عکس العملی را نخواھید داشت. یک آمار تھیه شده در ایالات متحده نشان میدھد که بیش از ۸۹ % از کسانی که قربانی تجاوز شده و یا در معرض آن قرار داشتهاند،فرد مھاجم را میشناخته اند. خیلی از خشونتھا و حتی قتلھا ھم توسط کسانی صورت گرفته که قربانی آنھا را به خوبی میشناخته است!

موارد حقوقی و قانونی مربوط به دفاع مشروع را به دقت فرا بگیرید!

البته این موضوع بیشتر زمانی موضوعیت پیدا می کند که شما به صورت فیزیکی درگیر شده باشید. در این صورت اگر از قوانین  « دفاع مشروع »(که ممکن است در کشورھای مختلف متفاوت باشد)  آگاه نباشید، ممکن است با وجود جان سالم به در بردن از دست مھاجمین، خودتان در دادگاه محکوم شوید! « دفاع مشروع » به طور خلاصه در زمانی مجاز شناخته شده است که خطر قریب الوقوع

بوده و امکان یا فرصت درخواست کمک از نیروھای پلیس یا دیگر سازمان ھای مسئول نباشد،شدت و نوع برخورد شما متناسب با میزان تھدید و خطر باشد(یعنی مثلا اگر به خاطر یک متلک،طرف را با ماشین زیر بگیرید دیگر دفاع مشروع محسوب نمی شود!) و… با وجود اینکه این پیش شرط ھا معقول و منطقی به نظرمیرسند، اما اثبات آنھا در دادگاه ساده نیست. در روزنامه ھا بسیار خوانده ایم سرگذشت کسانی را که ظاھرا برای دفاع از خود مرتکب قتل شده اند اما دادگاه خودشان را به جرم قتل مستحق مجازات دانسته است! پس برای ھر مورد پیش پا افتاده ای شدت عمل به خرج ندھید و خوب به عواقب اقدام خود فکر کنید. لطفا فیلم ھای اکشن سینمایی را ھم فراموش کنید که مثلا طرف برای نجات نامزدش یک شھر را به ھم می ریزد و آخرسر ھم مثل قھرمانان با او برخورد می شود! در دنیای واقعی چنین فردی یکراست سر از زندان درمی آورد! پس زیاد جوگیر نشوید لطفا!

وقتی وارد مکان ناآشنایی میشوید(یا با کسی قرار میگذارید)، در ھنگام ورود، به دقت اطرافتان و

راه ھای ورودی و خروجی را برانداز کنید و به خاطر بسپارید.وقتی وارد مکان ناآشنایی میشوید(یا با کسی قرار میگذارید)، در ھنگام ورود، به دقت اطرافتان وراه ھای ورودی و خروجی را برانداز کنید و به خاطر بسپارید. این موضوع باعث میشود تا اگر به ھر دلیلی داخل ساختمان با مشکلی مواجه شدید، ھنگام خروج (فرار) از ساختمان، به جای حرکت به سمت درب خروجی اشتباھا وارد دستشویی نشوید! احتمالا برای شما ھم پیش آمده که گاھی وارد دفتر کار یا … نا آشنایی می شوید و بعد موقع خداحافظی و خروج، درب خروجی را گم می کنید و منشی یا صاحب دفتر درب را نشانتان می دھد، خب در شرایطی که با خطر ھم مواجه شده باشید و تمرکز کافی نداشته باشید احتمال تکرار این اتفاق به مراتب بیشتر است.

اگر در محلی، با مشکل مواجه شدید و البته آنقدر خوش شانس بودید که در فرصتی مناسب از تلفن

 استفاده کرده با پلیس یا آشنایانتان تماس بگیرید، پس از برقراری ارتباط ، نخست آدرس محل (اگر آدرس را نمیدانید توصیفی از محل) را به طرف داده و سپس به توضیح جزئیات ماجرا بپردازید.در این صورت اگر به ھر دلیلی تماس شما قطع شد (یا مجبور به قطع آن شدید)، حداقل دیگران را از محل خود مطلع کرده ای.

این موضوع در مواقعی که با مشکلات اورژانسی دیگری ھمچون آتش سوزی، تصادف و…مواجه میشوید نیز صدق میکند. اگر تابحال با اورژانس یا آتش نشانی تماس گرفته باشید، حتما متوجه شده اید که اپراتور مربوطه عموما قبل از ھرچیز از شما میخواھد که اسم، آدرس و شماره تماس خود را به او بگویید. علت این امر این است که معمولا در اینگونه حوادث شما آنچنان دستپاچه می شوید که متوجه آنچه باید بگویید نمیشوید.

برای مثال خانم خانه داری را درنظر بگیرید که ناگھان با آتش گرفتن خانه اش مواجه میشود. او بلافاصله با آتش نشانی تماس میگیرد و به سرعت و با داد و ھوار از مامورین کمک میخواھد. سپس تلفن را قطع کرده و منتظر مامورین میماند. مدت زمان زیادی میگذرد و از ماموران خبری نمیشود، چرا؟ چون این خانم تمام ماجرای آتش گرفتن را برای اپراتور شرح داده اما آنقدر دستپاچه بوده که فراموش کرده آدرس محل آتش سوزی را به اپراتور بدھد!

به غریزه و احساس خود اعتماد کنید.

اگر غریزه و حس ششم شما میگوید که باید به کسی یا موضوعی اطمینان کنید ولی شما احساس

میکنید به غیر از غریزه باید از منطق خود نیز کمک بگیرید، تصمیم عاقلانه ای گرفته اید. اما اگر غریزی نسبت به فرد یا مکان یا موضوعی احساس بدی دارید، بھتر است به غریزه و احساس خود اعتماد کنید، غریزه شما معمولا در این موارد کمتر اشتباه میکند. خیلی از کسانی که حادثه ای را پشت سر گذاشته اند تصدیق کرده اند که قبل از روی دادن حادثه، نسبت به محیط یا شخص مورد نظر احساس خوبی نداشته اند.

حفظ ھوشیاری؛ اصل اول و آخر

 مھمترین اصل این است که غافلگیر نشوید. اگر ھمیشه ھوشیاری و آمادگی ذھنی خود را  در « دفاع شخصی » نسبت به شرایط و محیطی که در آن قرار دارید حفظ کنید، تا حد زیادی احتمال غافلگیر شدنتان کاھش می یابد و یا در صورت بروز حادثه، آمادگی بیشتری برای اقدام به موقع خواھید داشت. در دفاع شخصی معمولا موقعیت ھای مختلف را از لحاظ میزان ھوشیاری مورد نیاز (یا میزان احتمال خطر) به ۴ وضعیت سفید، زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی می کنند.

وضعیت « سفید » زمانی است که شما کاملا احساس امنیت میکنید  و ظاھرا ھیچ خطری شما را تھدید نمیکند.

وضعیت « زرد » زمانی است که آن احساس امنیت کامل وجود ندارد، اما به نظر نمیرسد خطر قریب الوقوعی ھم درکار باشد.

وضعیت« نارنجی » زمانی است که شما خطر را حس میکنید، ھرچند ھنوز از قوه به فعل درنیامده است.

و بالاخره وضعیت « قرمز » زمانی است که دیگر خطر از قوه به فعل درآمده و شما رسما درگیر آن شده اید.

در« دفاع شخصی » ھدف باید این باشد که تا حد امکان به مرحله « وضعیت قرمز نرسیم . قبلا گفتیم که تنھا ۱۰ درصد مباحث « دفاع شخصی »فیزیکی است و این ۱۰ درصد ھم عموما مربوط  به « وضعیت قرمز » است.

فاصله ایمن؟!

فاصله ایمن یا  « خط قرمز » مفھوم دیگری که در مبحث است. در دفاع شخصی این فاصله ایمن عبارت است از میزان فاصله ای که شما باید با « خط قرمز » حفظ طرف مقابلتان حفظ کنید به طوری که وی در یک حرکت نتواند- دست و پا یا سلاح سردش – را به شما رسانده و صدمه ای وارد کند. این فاصله معمولا چیزی به اندازه ۱٫۵ تا ۲ متر است.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

قسمت های مختلف پا

 

 

سوکوتو، لبه‌ی خارجی پا، تیغه‌ی پا – Sokuto
  سوکوتو، لبه‌ی خارجی پا، تیغه‌ی پا - Sokuto
     
سوکوکو، روی پا – Sokuko 
های‌سوکو نیز گفته می‌شود
  سوکوکو، روی پا - Sokuko
     
۱) جوسوکوته،‌ پنجه‌ی پا – Jo sokute
ذن‌سوکوتِی نیز گفته می‌شود
۲) کاکاتو، پاشنه‌ی پا – Kakato
  1) جوسوکوته،‌ پنجه‌ی پا - Jo sokute
     
تِی‌سوکو، کف پا – Tei soku
  تِی‌سوکو، کف پا - Tei soku
     
هیزا، زانو – Hiza
 
هیزا، زانو - Hiza

 

قسمت های مختلف پا

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

قسمت‌های مختلف دست

 

 

سیکن - پیش مشت، جلوی مشت - seiken
 
اوراکن - uraken
سیکن، جلوی مشت Seiken
 
اوراکن،‌پشت مشت Uraken
     
ناکاداکا ایپون کن - nakadaka ippon ken   هیتوساشی‌یوبی ایپون کن - hitosashi yobi ippon ken
ناکاداکا ایپون کن Nakadaka Ippon Ken
 
هیتوساشی ایپون کن Hitosashii Ippon Ken
     
شوتو، لبه خارجی دست - shuto   هایتو، لبه داخلی دست - haito
شوتو، لبه‌ی خارحی دست Shuto
 
هایتو، لبه‌ی داخلی دست Haito
     
نوکیته، لبه انگشتان - nukite
  هیراباسامی، لبه‌داخلی انگشتان شست و اشاره - hirabassami
نوکیته، لبه‌ی انگشتان دست Nukite
 
هیرا باسامی،‌ لبه‌ی داخلی انگشتان شست و اشاره Hira Basami
     
کوته، ساعد - kotte   کن‌سویی، لبه خارجی مشت -  kentsuei

۱) سوتو کوته – ۲) اورا کوته – ۳) اوچی کوته 
خارج، پشت و داخل ساعد دست Kotte

 
کن‌سویی، لبه‌ی مشت Ken Tsui
     
کوکن، لبه مچ بصورت خمیده - koken   هیجی، آرنج - hiji
کوکن، لبه‌ی مچ خمیده Koken
 
هیجی، آرنج Hiji
     
شوتِی، پاشنه دست - shotei
شوتی، پاشنه‌ی دست Shotei

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

تصاویر را به ترتیب دنبال کنید

طرز صحیح گره زدن کمربند

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

طرز صحیح نشستن (سِی‌زا)

برای نشستن ابتدا به روی پای چپ نشسته و هنگام برخاستن ابتدا به روی پای راست بایستید.

سی‌زا - نشستن به روی پای چپ، بلند شدن به روی پای راست

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

طرز صحیح تا کردن لباس کاراته

gi

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

بهترین برنامه غذایی مناسب در تمرین ورزشی صبح و ظهر و عصربرای هر ورزشکار چیست؟

مسابقاتی که صبح برگزار میشوند:

به هنگام آماده شدن برای یک مسابقه در صبح ، شب قبل از مسابقه غذای کاملی را که سرشار از کربوهیدراتهاست مصرف نمایید.با خوردن یک میان وعده پر کربوهیدرات به هنگام خواب غذای شب را تکمیل نمایید.صبحها به قدری زود بیدار شوید تا بتوانید یک صبحانه یا میان وعده سبک مصرف کنید. بسته به زمانی که قبل از مسابقه فرصت دارید،می توانید مقداری پروتئین و چربی در غذای خود بگنجانید.به عنوان مثال یک تکواندو کار برای مسابقه ۱۰ صبح درلیگ آماده میشود می تواند یک کاسه محتوی غلات ، یک لیوان آبمیوه و موز(که حدوداً ۴۰۰-۳۰۰ کالری را تأمین میکند)را در ساعت ۷/۳۰ یا ۸ صبح بخورد.

مسابقاتی که بعد از ظهر برگزار میشوند:

یک صبحانه مفصل بخورید(به عنوان مثال کلوچه ، میوه ، شیر یا ماست که حدوداً۷۰۰ کالری دارد.) بسته به زمان مسابقه ناهار ممکن است عبارت از یک میان وعده سبک حاوی ۳۰۰ کالری(به عنوان مثال یک قطعه نان و یک تکه میوه و یا یک غذای با حجم متوسط شامل پروتئین و چربی و به میزان۷۰۰-۵۰۰ کالری باشد(مثال یک ساندویچ ، میوه و چوب شور) .

مسابقاتی که عصر برگزار میشوند:

قبل از مسابقه عصر، یک صبحانه و ناهار مفصل سپس یک میان وعده پر کربوهیدرات سبک دو ساعت قبل از رقابت مصرف کنید.خوردن شام را به پایان مسابقه موکول نمایید. مسابقاتی که یک روز کامل طول میکشد ، مثل مسابقات رشته های رزمی ، کاراته و کشتی ورزشکاران از صبح روز مسابقه تا بعد ازظهر در صورت فینالیست شدن در حال صرف انرژی هستند…در این موارد ورزشکاران بعد از یک دوره تمرینات سخت وفشرده وصرف انرژی بسیار بایستی برای ریکاوری وپر شدن ذخایر گلیکوژن کبد وعضلات در هفته آخرتمرینات از شدت آن کاسته و با مصرف پروتین وکربوهیدرات فراوان در صدد احیای قوای بدنی خویش باشند …

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

با سلام به تمامی خوانندگان گرامی

برنامه ای که در زیر ارائه شده برنامه تمرین بدنسازی مخصوص رزمی کاران میباشد که پیشنهاد میگردد در بدو شروع بدنسازی تخصصی رزمی بدین نحوه عمل نمایند .

با توجه به اینکه بنیان تمامی رشته های رزمی براساس سرعت وبعد قدرت طراحی شده است لذا اهمیت سرعت در تمرینات رزمی را برای ما محرز میسازد .

تمرینات بدنسازی رزمی به ظاهر خیلی ساده میباشند ولی در یکی از سنگین ترین نوع تمرینات بدنسازی هستند که حتی بدنسازان زیبایی اندام بدان اشاره میکنند.

برنامه هایی که در سایت دانشگاه سایبری کاراته دو ایران نگاشته میشود تماما علمی و بصورت تخصصی میباشند.

برنامه شماره ۱

مدت زمان تمرین بیست و پنج جلسه (حدود یک ماه)

۱) دوی سرعت ۱۰ دقیقه (تردمیل و یا فضای باز)

۲) مس گری با چوب  ۳ ست به مدت هر ست ۱ دقیقه

۳) اسکات با وزنه (وزنه میبایست سبک انتخاب گردد) ۳ ست به میزان هر ست ۴۰ تکرار

۴) شنای سوئدی ۴ ست که هر ست ۱۰ تکرار(میبایست در اجرای این حرکت ،بدن در یک خط قرار بگیرد)

۵) بارفیکس دست جم ۴ ست و هر ست ۱۰ تکرار(دستها در زمان پایین آمدن هر حرکت میبایست کاملا صاف گردند)

۶) فیله کمر ۳ ست ،۲۰ تکرار

۷) درازو نشست ساده ۳ ست ۵۰ تکرار(میبایست کامل اجرا شود)

۸) دوی سرعت ۵ دقیقه

*** نکته ***

* در اجرای تمامی حرکات فوق زمان اجرا بسیار مهم میباشد زیرا سرعت یکی از خصوصیات بارز تمرینات بدنسازی رزمی میباشد.

* بین هر ست پانزده تا بیست ثانیه وقت استراحت میباشد .

* طراحی تمرین فوق به گونه ای انجام شده که نیاز به استفاده از سالن بدنسازی نداشته باشد و با کمترین امکاناتی بتوان آن را اجرا نمود .

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

در کیوکوشین کاراته مراتب و رنگ کمربند های دارای فلسفه خاصی است که به ترتیب پس از کمر بند سفید عبارت است از:

نارنجی: آغاز طلوع خورشید کیوکوشین کاراته
آبی: ورزشکار احساس میکند که در آسمان است و احساس غرور خاصی دارد
زرد: شروع تابش آفتاب کیوکوشین کاراته به روح و جسم کاراته کا
سبز: آغاز رویش و جوانه زدن
قهوه ای: در این مرحله ورزشکار سر به زیر و خاکی تر از قبل شده
مشکی: آغاز تاریکی و اینکه ورزشکار متوجه میشود چیز زیادی از کاراته نمیداند و در ابتدای راه است

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سارا گلچین |

 

نکاتی ریز در مورد داوری کیوکوشین کاراته

 


چویی:یک اخطار چویی تغیر زیادی در نتیجه یک مسابقه نمیدهد.اما اخطار چویی در وقت اضافه میتواند تاثیر زیادی در نتیجه یک مسابقه دهد
یعنی اینکه بازیکنی که یک چویی را گرفته است بازی را واگذر میکند.
دواخطار(یک جنتن):بازیکنی که دو اخطار چویی گرفته است بازی را واگذار میکند.اما در مواقعی که بازیکن با دوچویی برتری زیادی نسبت به حریف خود داشته باشد.نتیجه میتواند هیکی واکه باشد.
سه اخطار چویی(یک جنتن+یک چویی):در اینجا بابزیکنی که سه اخطار چویی دارد اگر از حریف خود هم برتر باشدومبارزه بهتری هم ارائه دهدبدون توجه به برتری مبارزه وی.برتری نسیب حریف مقابل او میشود.

وازاری ویک چویی:اساسا اگر یک بازیکن در طول مسابقه یک وازاری ویک چویی داشته باشد برنده است.

وازاری ودوچویی(جنتن):باتوجه به اینکه بازیکن یک وازاری ودوچویی دارد وبا در نظر گرفتن نوع خطا وارزیابی فنی داوران میتواند برنده باشد البته در صورتی که از لحاظ فنی وقدرتی برتر باشد.

وازاری وسه چویی:در اینجا بازیکنی که یک وازاری وسه چویی دارد میتواند برنده باشد.ولی اگر حریف اومبارزه قابل ملاحظه ای اجرا نماید نتیجه هیکی واکه است.


وازاری وچهار چویی:در شرایطی که بازیکن یک وازاری وچهار چویی دارد.باتوجه به اینکه چهار چویی معادل شیکاک میباشدوشیکاک منجر به اخراج بازیکن خاطی میشود .امتیاز وازاری اثر خودرا از دست میدهد.وبازیکن اخراج میشود.

.: Weblog Themes By LoxBlog :.